Friday 18 August 2017

Berblogging... Masih Relevantkah Pada Masa Ini???

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Sudah bertahun lamanya Nawza tak bermadah didalm blog ni. Hari ini tiba-tiba macam datang ilham untuk mengemaskini laman Hikayat Nawza yang boleh dikatakan hampir dua tahun tidak terusik. Selepas tamat zaman beajar di UPM aku boleh kira berapa entry sahaja yang sempat aku coretkan. Mungkin kerana kekangan kerja antara faktor berbloging semakin ditinggalkan.

Zaman bergetah masa awal-awal kerja kilang tahun 2012


MASIH RELEVANTKAH BERBLOGGING???

5 6 tahun dahulu boleh aku boleh lah juga dikatakan active sedikit berbloging. Dengan berblog ni aku kenal ramai orang kerana medium ini membuatkan kita secara tidak langsung membina networking antara blogger. Dahulu ramai blogger menjadi sumber rujukan aku untuk menambahkan ilmu dalam berbloging supaya menjana lebih banyak idea yang bernas (adeke???) untuk aku mengarang. Antara page bloger yang wajib aku bukak setiap hari antaranya ialah Ben Ashaari, Arif Shah, Zhulaikha, Jejari Runcing, RedMummy & ramai lagi...

Dahulu, blog dijadikan wadah untuk berkongsi pengalaman hidup, berkongsi ilmu dan pelbagai juga tips kehidupan dan berblogging juga dapat menjadi sumber pendapatan para blogger apabila meraihnya daripada pelbagai rangkaian iklan yang berbayar seperni nuffnang (Hah, klik la iklan-iklan nuffnang yang muncul di side bar page Nawza ni). Terdapat juga blogger yang melakukan perkhidmatan pengiklanan dengan mempromosikan sesuatu produk di sidebar page.

Muktahir ini, pelbagai media digunakan untuk mendapatkan sumber pendapatan selain daripada berbloging. Ramai daripadanya berpindah kepada youtube (Video), Facebook dan instagram. Sesebuah perniaggan untuk memasarkan produk dan jenama juga sudah semakin mudah. Adakah medium blogging masih lagi relevant digunakan pada masa sekarang? Masih adakah otai-otai blogger pada suatu masa dahulu masih lagi menumpukan hanya pada berbloging untuk menjana pendapatan?

Ramai daripada kita semua sedia maklum, terdapat juga blogger yang suatu masa dahulu sangat popular di media ini, diangkat menjadi model dan artis. Hanis Zalikha antara blogger yang cukup dikenali suatu masa dahulu sebelum menjadi artis. Anjakan paradikma yang dilakukan oleh beberapa blogger untuk memperluaskan kretiviti dan sumber pencarian pendapatan  semakin menjadi ikutan.

Objektif mendapatkan pendapatan tambahan yang tinggi seperti 5 6 tahun dahulu dengan berbloging aku rasa bukan lagi menjadi medium utama. Ramai daripada kita sudah berubah kepada media yang lebih mudah seperti Youtube, facebook dan instagram. Menghadilkan video pendek dengan view yang ramai juga boleh menjadikan sumber pendapatan jika dibuat dengan kaedah yang betul seperti Monetize video di youtube.

Rezeki Allah itu ada dimana-mana. Cuma kita sahaja yang perlu berusaha untuk mendapatkannya. Dan pastikan ianya dari sumber yang halal.


Sekian coretan Nawza yang dah lama x berblogging ni. Nantikan Entry yang akan datang.

Salam....

p/s: Mungkin entry akan datang mengenai Nawza dahulu Vs sekarang...

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger | Printable Coupons