Monday 16 October 2017

Kucing Sebagai Haiwan Peliharaan dan Keluarga

Assalamualaikum wbt...


Dari zaman bujang lagi, selalu sahaja bagi makan kucing-kucing yang datang rumah. Aku anggap semua tu kucing jiran walaupon jiran cakap dia pon tak tahu kucing sapa. Kadang-kadang kucing yang aku bagi makan tu bila dah besar memang cantik dan nampak segar bugar bulu nya. Tapi lepas tu mesti semua lesap. Tak tahulah hilang kene culik atau kucing-kucing tu berimigrasi. Kalau orang ambil, baguslah sekurangnya kucing tu ada tuan yang akan bagi commitments sepenuhnya menjaganya. Sebab aku pon hanya bagi makan time pergi dan balik kerja.




Selepas pindah rumah sendiri, barulah aku memberi full commitment untuk memelihara kucing sendiri. Bermula dengan 3 ekor anak kucing yang diberi orang, 2 ekor tidak sempat membesar selepas diserang virus pavo. Hanya seekor yang tinggal. Dan aku namakannya Puteh walaupon warnanya sebenarnya lebih kepada kepam.


Walaupon sudah ada Puteh, aku masih lagi meneruskan tradisi memberi makan kucing terbiar. Ada seekor kucng betina yang dahulunya beranak dibelakang rumahku, dan aku memberinya makan sehingga anak-anaknya sudah sedikit membesar. Tapi bila aku tinggalkan dalam seminggu cuti hari raya, anak-anaknya semua dah tiada. Hilang tanpa dikesan.

Selepas beberapa bulan, ibu kucing itu bunting lagi dan kali ini aku pastikan anak-anak dan ibu itu aku akan aku jaga penuh rapi. Melahirkan 4 ekor anak yang comel didalam mesin basuh rumahku adalah mengejutkan. Hampir aku basuh sekali anak beranak ni dengan baju aku.












Sekarang Puteh dah ada geng baru. Dah ada mangsa untuk dibulinya. Dan aku masih lagi belum memberi nama untuk anak-anak kucing ni. Kalau ikut aku senang je, ikut warna je.

P/s: next time aku share mengenai penjagaan dan badjet untuk pemakanan disamping alatan-alatan seperti sangkar dan pasir.

Nawza
16-October-2017
Samsung SDIEM

#berjinakjinakmembelakucing
#catlovers

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger | Printable Coupons